Utsjoen kunnan kannanotto Laphan sote-henkilökuljetuspalveluihin: Kunta tukee taksiyrittäjiä
24.10.2025
Utsjoen kunnan kannanotto Laphan sote-henkilökuljetuspalveluihin
Kunta tukee kunnan taksiyrittäjiä: alueen kaikki autoilijat eivät hyväksy Laphan sote-henkilökuljetuspalvelusopimusta
– Olen huolissani siitä, miten Utsjoen kunnassa järjestetään jatkossa lakisäteiset sotekyydit, murehtii kunnanjohtaja Päivi Kontio. – Kuntamme taksiyrittäjistä suuri osa ei ole hyväksynyt Laphan sopimusta sote-henkilökuljetuspalveluista, koska sen ehdot eivät toimi Utsjoella. Myöskään saamenkielisten asiakkaiden palveluja ei pystytä hoitamaan lain edellyttämällä tavalla.
Lapin hyvinvointialue Lapha kilpailutti viime kesänä hyvinvointialueen sote-henkilökuljetuspalvelut. Lapha pyysi tarjouksia vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain ja erityishuoltolain mukaisista kuljetuksista sekä kotihoidon, veteraanien ja sotainvalidien sekä työ- ja päivätoiminnan kuljetuksista.
Sopimuksen ehdot eivät toimi Utsjoella
Utsjoen kunnan taksiautoilijoiden mukaan he eivät voi allekirjoittaa sopimusta, koska sopimukseen sisältyy monta sellaista ehtoa ja sanktiota, jotka eivät toimi Utsjoella. Taksiyrittäjät Mikko Järvensivu, Antti Sujala ja Tomme Rasmus ovat koonneet listan epäkohdista, miksi sopimusta ei toistaiseksi ole voitu allekirjoittaa.
– Yksi ongelma on Matkapalvelukeskuksen oikeus määrätä sitovat päivystysvuorot, sanovat utsjokelaiset autoilijat. – Ajoja on tällä hetkellä hyvin vähän autoa kohti, joten sopimuksen mukainen velvoite päivystää on käytännössä mahdoton toteuttaa. Lisäksi sopimuksessa on määritelty velvollisuuksia ja sanktioita tilanteisiin, joissa autoilija ei pysty päivystysvuorossa ajamaan – tämä ei ole kohtuullista nykyisellä ajomäärällä.
– Edellytys kyytien tilauksesta ja välityksestä Matkapalvelukeskuksen kautta on haastavaa, sillä Utsjoella kyytejä tilataan vain muutamia kertoja viikossa. Näin ollen on epärealistista odottaa, että auto olisi aina välittömästi saatavilla tunnin varoitusajalla. Mielestämme asiakkailla tulisi säilyttää oikeus soittaa suoraan autoilijoille, jotta kyydit ja erityistarpeet voitaisiin hoitaa joustavasti ja asiakkaan tarpeet huomioiden.
– Ongelmana on myös vähäinen kyytimäärä, kuukausimaksu ja provisio. Joillakin autoilijoilla voi olla kuukausia, jolloin ei tule yhtään sote-kyytiä, mutta kuukausimaksu täytyy silti maksaa. Tämä olisi korjattavissa niin, että kohtuullinen provisio perustuisi pelkästään toteutuneisiin kyyteihin. Jos yritystoiminnan kate jää liian pieneksi, toiminta muuttuu kannattamattomaksi, toteavat Järvensivu, Sujala ja Rasmus.
Palvelu ei ole enää asiakaslähtöistä
– Lapha on poistanut autoilijoilta odotusmaksun. Asiakas joutuu tilaamaan paluukyydin erikseen, mikä ei vastaa asiakkaiden todellista tarvetta. Esimerkiksi asiakkaat tilaavat menokyydin kauppaan, mutta joutuvat tilaamaan kotimatkan erikseen – mitä tapahtuu, jos asiakas ei tähän kykene, kysyvät autoilijat. – Olemme usein auttaneet asiakkaita kauppareissuilla ostosten teossa, kantaneet tavarat autoon ja autosta kotiin ja huolehtineet, että asiakkaat pääsevät turvallisesti perille ostoksineen.
– Ainoa oikeasti toimiva ja kaikkia osapuolia – sekä asiakasta että autoilijaa – palveleva malli on tähän asti käytössä ollut taksikorttijärjestelmä, jolloin asiakas maksaa koko kyydin (meno, odotus ja paluu) yhdellä kortilla, josta peritään vain asiakkaan omavastuuosuus. Tällä mallilla asiakas on saanut avun kaupassa ja kotiin saakka, ja ennen kaikkea kuljettajan, johon hän luottaa. Pienellä paikkakunnalla on tärkeää, että kuljetuspalvelu toimii ihmisläheisesti ja joustavasti.
Erityispiirteet huomioitava kuljetuspalveluissa
– Me kunnassa toivomme, että Lapin hyvinvointialue huomioi sote-kuljetuspalveluissa Utsjoen kunnan erityispiirteet, pitkät välimatkat, kuljetuspalveluihin oikeutettujen palvelutarpeet sekä saamelaisväestön kielelliset oikeudet lain edellyttämällä tavalla, sanoo kunnanjohtaja Päivi Kontio.
– On kohtuutonta, että jälleen kerran heikoimmassa asemassa olevia ei oteta huomioon ja samaan aikaan sanotaan, että kotona pärjäämistä tulee tukea.
– Olemme kuntana pyytäneet neuvotteluja Laphan kanssa kuljetuspalveluiden järjestämisen osalta keväästä 2024, jolloin hyvinvointialueelta ei löytynyt yhtään henkilöä, joka olisi osannut vastata kuljetuspalveluita koskeviin kysymyksiin. Yhteistyötä pitää tehdä, mutta hankalaa se on, jos yhteistyön rakentaminen perustuu yksinpuhelulle. Nyt onneksi ollaan pääsemässä saman pöydän ääreen ja odotukset ovat toki korkealla, uskoo Päivi Kontio.
Lisätiedot
Kunnanjohtaja Päivi Kontio
040 744 7630
paivi.kontio@utsjoki.fi

