Neuvoa ja tukea lapsiperheille ja nuorille
16.5.2024
Pyydä apua! -nappi on matalan kynnyksen yhteydenottokanava lapsiperheiden ja nuorten palveluihin.
Nappia painamalla avautuu yhteydenottolomake, jolla voit kysyä neuvoa tai pyytää apua omaan tai läheisesi tilanteeseen liittyen. Voit asioida nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä 1–2 arkipäivän aikana.
Napin kautta voi olla yhteydessä hyvin monenlaisissa asioissa. Yhteyttä voi ottaa esimerkiksi silloin, jos lapsen koulunkäynti, käyttäytyminen tai kaveriasiat huolettavat, parisuhteessa on riitoja, etsit harrastusmahdollisuuksia tai kohtaamispaikkoja, kaipaat neuvoja tai tukea vanhemmuuteen, mielenterveysasiat mietityttävät tai on mitä tahansa muita asioita mielen päällä. Yksikään asia ei ole liian pieni tai suuri!
Yhteydenottoihin vastaavat perhekeskuksen työntekijät. Paikkakunnasta riippuen vastaajat ovat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijöitä.
Huomioithan, että Pyydä apua! –nappi ei ole akuuttien asioiden tai hätätilanteiden hoitoon. Näissä tilanteissa ota suoraan yhteys 112 tai hyvinvointialueen sosiaalipäivystykseen.
Pyydä apua! on käytössä suomeksi, pohjoissaameksi ja inarinsaameksi. Saamenkielisen lomakkeen kautta saat yhteyden saamenkieliseen työntekijään. Eri kieliset yhteydenottokanavat löydät osoitteesta www.lapha.fi/pyyda-apua. Pyydä apua! -napin löydät myös kunnan verkkosivuilta.